Доброго дня!

06.06.2022 рік.

Тема:"Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції). Лабораторна робота №4 "Вивчення етапів ембріогенезу".

1. Ознайомитися з матеріалами теми за посиланням

https://youtu.be/0DqNpqjOClk

2. Опрацювати матеріал теми

Хід роботЗавдання 1. Дослідження етапів ембріогенезу1. Розглянути схеми ембріонального розвитку. Порівняти поба­чене зі схемами, замалювати мікропрепарат, підписати малюнок, зробити по­значення.

ЕМБРІОНАЛЬНИЙ ПЕРІОД РОЗВИТКУ - РОЗМНОЖЕННЯ І ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ...

Бластула — Вікіпедія

Етапи індивідуального розвитку організмів. Ембріональний розвиток ...

2.Скласти порівняльну таблицю етапів ембріонального розвитку: Етапи ембріогенезу

ЕтапиОсновні особливостіЗміни в клітинах
Запліднення
Бластула
Гаструла

3. Визначити етапи ембріогенезу, зображені на малюнку, і підпи­сати їх. Ембріогенез людини | Тест з біології – «На Урок»Мал. Етапи ембріогенезу.

Скласти висновок до лабораторної роботи.Висновок краще зробити за алгоритмом:Після запліднення ________ сперматозоїдом утворюється __________, яка починає кратно поділятися. Такий поділ називається ________ і в результаті нього утворюється _________. Наступним етапом є _________. Спочатку утворюються два зародкові шари: _______ і ________. Потім утворюється третій шар - ___________. Далі утворюються основні тканини. Цей процес отримав назву ________. Після цього починається утворення органів - ____________. З моменту закладання нервової трубки зародок називається ____________. Розвиток ембріону в хордових закінчується ____________.

Характеристика зародкових листків
Зародковий листокНа якій стадії утворюєтьсяЯкі тканини й органи утворює
Ектодерма
Ендодерма
Мезодерма

3. На основі опрацьованого матеріалу оформити лабораторну роботу №4 "Етапи ембріогенезу" в робочих зошитах з біології.

4. Результати робіт надіслати на перевірку вчителю біології - Воловик І.В.


Доброго дня!

03.06.2022 рік.

Контрольна робота за ІІ семестр

1. Ознайомитися та опрацювати матеріал підсумкової контрольної роботи з біології за ІІ семестр за посиланням

https://naurok.com.ua/pidsumkova-kontrolna-robota-za-rik-z-biologi-10-klas-241662.html

2. На основі опрацьованого матеріалу оформити контрольну роботу за ІІ семестр в робочому зошиті з біології.

3. Результати робіт надіслати на перевірку вчителю біології _ Воловик І.В.


Доброго дня!

30.05.2022 рік

Тема:"Сучасні можливості та перспективи сучасної медицини"

1. Ознайомитися з матеріалами теми

Репродуктивна медицина – напрямок, який спеціалізується на

діагностиці та лікуванні безпліддя. Під безпліддям мається на увазі

нездатність чоловіка і жінки дітородного віку зачати дитину протягом

двох років статевого життя без використання контрацептивів. Деякі

лікарі рекомендують звертатися по консультацію вже через 12 місяців

безуспішних спроб завагітніти, а якщо жінка старша за 35 років – через

півроку.

Допоміжні репродуктивні технології (ДРТ) – це основний спосіб

лікування безпліддя у жінок і чоловіків. За даними Української асоціації

репродуктивної медицини, ефективність застосування ДРТ в Україні

становить 35% на 100 циклів, а ймовірність успішної народжуваності –

27% на 100 циклів.

Репродуктивні технології – це ціла низка методик, спрямованих на

підвищення ймовірності запліднення. Серед них:

  • Екстракорпоральне запліднення (ЕКЗ)
  • Інтрацитоплазматична ін’єкція сперматозоїдів у яйцеклітину (ІКСІ)
  • Морфологічна селекція сперматозоїдів для ін’єкції в яйцеклітину
  • (ІМСІ)
  • ПІКСІ – фізіологічний вибір сперматозоїда для ІКСІ
  • Запліднення донорською яйцеклітиною
  • Донорство сперми
  • Сурогатне материнство

Розглянемо кожну методику детальніше.

ЕКО (IVF)

Екстракорпоральне запліднення – найефективніша допоміжна

репродуктивна технологія за останні 30 років, що застосовується для

лікування безпліддя. Призначається за наступних показань: чоловічий

фактор безпліддя, відсутність маткових труб, патологія яєчників,

ендометріоз, нез’ясована причина безпліддя. Також

екстракорпоральне запліднення рекомендовано тим парам, які

безуспішно лікувалися з використанням інших методик зачаття.

За програмою ЕКО виконується стимуляція яєчників для дозрівання

фолікулів з яйцеклітинами. Потім фахівець вилучає яйцеклітини і

запліднює їх спермою. Через кілька днів ембріон переносять в матку,

де він продовжує розвиватися. Для визначення успіху проведеного

ЕКО на 12 день після перенесення ембріона береться аналіз крові

на хоріонічний гонадотропін людини (ХГЛ).

За статистикою, вірогідність запліднення після першого циклу ЕКЗ

становить близько 40%. При цьому одна невдала спроба завагітніти

не свідчить про те, що методика неефективна. З кожним новим

циклом шанси підвищуються. Як показує статистика, після другої

спроби вагітніє кожна друга жінка. А при проведенні декількох циклів

екстракорпорального запліднення зачаття відбувається майже у 95%

пар.

Якщо у чоловіка низька якість сперми, екстракорпоральне

запліднення комбінують з іншими сучасними репродуктивними

технологіями: ІКСІ, ІМСІ або ПІКСІ.

ІКСІ (ICSI), ІМСІ (IMSI) і ПІКСІ (PICSI)

Метод інтрацитоплазматичної ін’єкції сперматозоїдів (ІКСІ) полягає

в безпосередньому введенні сперматозоїда в яйцеклітину. Нині ІКСІ

дає змогу вивчати сперматозоїди тільки поверхнево, не даючи

оцінити їхню реальну якість.

Станція ICSI

Станція ICSI

Технологія ІМСІ (IMSI) побудована на методиці ІКСІ, але вважається

ефективнішою. Вона дає можливість вивчити чоловічі статеві клітини

детальніше, а відбір якісних сперматозоїдів є точнішим.

ПІКСІ (PICSI) – ще одна сучасна технологія вибору сперматозоїдів для

ІКСІ. Відбір здійснюється, спираючись на можливість зріліших

сперматозоїдів зв’язуватися з гіалуронової кислотою, яка є частиною

клітинної мембрани яйцеклітини.

ЕКО в комбінації з однією з вищевказаних методик значно підвищує

шанс на зачаття.

Інші технології репродуктивної медицини

Технологія швидкого заморожування зробила можливим збереження

матеріалу для запліднення: сперматозоїдів (рівень виживання – 99,8%)

, яйцеклітин (92%) і ембріонів (99,8%). Це значно підвищило шанси на

настання вагітності у пацієнток з онкологічними захворюваннями.

Також методика дала змогу здійснювати донорство сперми і

яйцеклітин.

Донорство сперми – процедура, розроблена для жінок без

партнера-чоловіка і для тих, хто не може завагітніти за допомогою

сперми чоловіка.

Донорство яйцеклітин – процедура, призначена для жінок, яким не

вдається зачати за допомогою власних яйцеклітин. Ще один спосіб

стати батьками, якщо пацієнтка не може виносити дитину, – сурогатне

материнство. Це штучне запліднення сурогатної матері спермою

майбутнього батька.

Перспективи репродуктивної медицини

Репродуктивна медицина постійно розвивається. Зараз вчені розробляють нові репродуктивні технології, серед яких варто відзначити методику IVM (in vitro maturation), ЕКО від трьох батьків і трансплантацію матки.

IVM – це отримання і дозрівання ооцитів в лабораторії для запліднення яйцеклітини. Технологія створена для пацієнток з онкологічними захворюваннями і для тих жінок, які не реагують на класичні схеми стимуляції.

Ще одна ДРТ в гінекології – ЕКО від трьох батьків. Вона дає можливість використовувати донорську цитоплазму яйцеклітини для підвищення якості ембріонів у пацієнток старшого репродуктивного віку і у тих, хто страждає на мітохондріальні захворювання.

Трансплантація матки, своєю чергою, може стати альтернативою сурогатного материнства. За допомогою цієї методики вже вдалося виносити і народити

.

2. Опрацювати матеріал відео за посиланням

3. На основі опрацьованого матеріалу виконати тест за посиланням

https://naurok.com.ua/test/suchasni-mozhlivosti-ta-perspektivi-reproduktivno-medicini-59914.html

4. Результати робіт надіслати на перевірку вчителю біології - Воловик І.В.


Доброго дня!


27.05.2022 рік.

Тема:"Особливості репродукції людини у зв'язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров'я".

1. Ознайомитися з матеріалами теми

Особливості репродукції людини

Існування людини як і будь-якого іншого біологічного виду є можливим тільки у випадку, коли буде відбуватися процес репродукції (розмноження) з появою особин нових поколінь. Репродукція у людини є складним процесом, на який може впливати велика кількість факторів. Ці фактори можуть бути небіологічними (фізичні фактори, токсичні речовини тощо), біологічними (захворювання, травми, порушення обміну речовин) або соціальними.
Соціальна складова відіграє у репродукції людини надзвичайно важливу роль. Саме соціальні фактори сильно впливають на рішення людини щодо народження дитини та кількості дітей у родині. Умови життя людських родин теж багато у чому формуються під впливом соціально-економічних факторів, а це впливає як на психологічний стан людей, так і на стан їхнього здоров’я. Недостатнє харчування, постійна стресова ситуація, невпевненість у майбутньому можуть стати причиною розладів у роботі репродуктивної системи і виникненні безпліддя.
Репродуктивне здоров’я За визначення ВООЗ (Всесвітньої організації охорони здоров’я) репродуктивне здоров’я - це стан повного фізичного, розумового і соціального благополуччя у всіх питаннях функцій і процесів репродуктивної системи людини.
Гарне репродуктивне здоров’я людини означає, що вона здатна до зачаття дітей, має можливість сексуальних відносин без ризику захворювань, які передаються статевим шляхом і може планувати кількість дітей, які в неї будуть. Репродуктивне здоров’я жінок також передбачає безпеку вагітності та пологів, виживання дитини та благополуччя матері.
Репродуктивна медицина — це галузь медицини, яка займається профілактикою, діагностикою та лікуванням безпліддя у людини. Вона базується на використанні найновіших розробок з ендокринології, хірургії, генетичної інженерії та інших галузей. Гарно відпрацьованими і популярними технологіями репродуктивної медицини є технології штучного запліднення — екстракорпоральне та інтракорпоральне запліднення.
Перспективи репродуктивної медицини Репродуктивна медицина є галуззю, яка зараз активно розвивається. Основні її перспективи пов’язані з розв’язанням таких питань, як подолання безпліддя, регуляція народжуваності, зменшення ризику виникнення патологій вагітності, зниження дитячої та материнської смертності.
Для подолання безпліддя використовуються допоміжні репродуктивні технології (наприклад, штучне запліднення). Ці методи дозволяють здійснювати запліднення як всередині організму жінки, так і за його межами. Новітні розробки у цій галузі дають можливість мати дітей парам, які ще донедавна не могли про це й мріяти.
Проблеми патологій вагітності, дитячої та материнської смертності тісно пов’язані з екологічними й соціальними проблемами. Забруднення навколишнього середовища, соціальна дискримінація жінок, відсутність доступу до освіти і медичної допомоги дуже негативно впливають на репродуктивне здоров’я населення.
Біосоціальна сутність людини та її репродукція Для життєдіяльності людини надзвичайно важливим є вплив як біологічних, так і соціальних факторів. Взаємодія біологічної та соціальної складової відображається у тому числі й на репродукції людини. Основою репродуктивної поведінки є інстинктивні програми, які закріплювалися мільйони років у процесі еволюції людини. Але їх конкретний прояв може суттєво змінюватися у різному соціальному середовищі. Крім того, на репродукцію людини впливає й рівень розвитку технологій у суспільстві.
Наприклад, основою землеробства у Європі були соха, а потім плуг. Робота з ними потребувала високих фізичних навантажень і, відповідно, основну обробку землі здійснювали чоловіки. Це сприяло поширенню і закріпленню в культурній традиції моногамних браків (один чоловік і одна жінка). Таким чином забезпечувалася найбільш ефективна передача як генетичного, так і матеріального спадку своїм нащадкам.
А в багатьох країнах Африки основою землеробства була обробка землі мотикою. Саме через це на гербах кількох африканських країн (Ангола, Мозамбік, Танзанія тощо) зображено мотику.
В такому випадку основну обробку землі здійснювали жінки і діти. Тому перевагу в передачі генетичного і матеріального спадку мали чоловіки у яких було багато жінок і дітей. Це сприяло закріпленню в місцевій культурній традиції полігінних браків (один чоловік і кілька жінок).
2. Опрацювати матеріал відео за посиланням

https://youtu.be/7594_4cVgMI

3. На основі опрацьованого матеріалу скласти конспект за планом: 1. Репродуктивне здоровя - це ... 2. Репродуктивна медицина - це .... 3. Перспективи репродуктивної медицини.
4. Результати робіт надіслати на перевірку вчителю біології - Воловик І.В.

Доброго дня!

23 травня 2022 рік

Тема: "Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини".

1. Ознайомитися з матеріалами підручника з біології та екології 10 клас, параграф 49 ст. 178 - 180.
2. Опрацювати матеріал відео за посиланням

https://youtu.be/VNc0IrzvAUc

Причини порушення процесів запліднення у людини
Причини порушення процесів запліднення можуть бути різноманітними. Їх виникнення може бути пов’язане із проблемами в організмі як чоловіка, так і жінки.
Проблеми в організмі чоловіка, які можуть бути причиною порушення процесів запліднення:
• ендокринні порушення, які стають причиною загибелі сперматозоїдів або перешкоджають їх утворенню;
• інфекційні захворювання (паротит, бруцельоз, захворювання, які передаються статевим шляхом);
• утворення пухлин у яєчках (як доброякісних, так і злоякісних);
• розширення кровоносних судин у яєчках (варікоцеле), через яке температура статевих залоз підвищується понад 34 °С, що спричиняє загибель сперматозоїдів;
• вроджені аномалії розвитку статевих залоз;
• розлад сексуальних функцій (часто мають психологічні причини);
• запалення простати (різної природи);
• вплив зовнішніх фізичних або хімічних факторів, які пошкоджують клітини статевих залоз (радіаційне опромінення, токсичні сполуки тощо).
Проблеми в організмі жінки, які можуть бути причиною порушення процесів запліднення:
• ендокринні порушення, які стають причиною порушення розвитку і дозрівання яйцеклітин;
• порушення прохідності маткових труб після травм, абортів або інфекційних захворювань, що перешкоджає процесу запліднення;
• вроджені аномалії розвитку статевих залоз;
• гінекологічні захворювання;
• інфекційні захворювання (бруцельоз, захворювання, які передаються статевим шляхом);
• імунологічні порушення.

Особливості репродукції людини

Існування людини, як і будь-якого іншого біологічного виду, є можливим тільки у випадку, коли буде відбуватися процес репродукції (розмноження) з появою особин нових поколінь. Репродукція у людини є складним процесом, на який може впливати велика кількість факторів. Ці фактори можуть бути небіологічними (фізичні фактори, токсичні речовини тощо), біологічними (захворювання, травми, порушення обміну речовин) або соціальними.

Соціальна складова відіграє у репродукції людини надзвичайно важливу роль. Саме соціальні фактори сильно впливають на рішення людини щодо народження дитини та кількості дітей у родині. Умови життя людських родин теж багато у чому формуються під впливом соціально-економічних факторів. А це впливає як на психологічний стан людей, так і на стан їхнього здоров’я. Недостатнє харчування, постійна стресова ситуація, невпевненість у майбутньому можуть стати причиною розладів у роботі репродуктивної системи і виникненні безпліддя.

Способи контрацепції

Виходячи з особливостей процесу утворення гамет та запліднення у людини було створено багато способів контрацепції (запобігання вагітності), які дозволяють ефективно регулювати процес репродукції у людини.

Методи контрацепції можна поділити на кілька груп:

• природні методи (різними способами визначають період, що є сприятливим для запліднення, коли слід уникати статевих стосунків);
• механічні (бар’єрні) методи (не допускають контакту сперматозоїдів та яйцеклітини шляхом створення механічного бар’єру за допомогою презерватива, діафрагми, маточного ковпачка тощо);
• гормональні методи (шляхом прийому гормональних препаратів перешкоджають процесу овуляції або закріпленню заплідненої яйцеклітини в матці);
• хімічні методи (за допомогою спеціальних препаратів перешкоджають потраплянню сперматозоїдів у матку);
• внутрішньоматкові засоби (розміщені в матці засоби шляхом механічної та хімічної дії перешкоджають закріпленню яйцеклітини);
• хірургічні методи (шляхом хірургічної операції роблять процес запліднення неможливим).
3. На основі опрацьованого матеріалу виконати тест за посиланням

https://vseosvita.ua/test/zaplidnennia-prychyny-porushennia-protsesiv-zaplidnennia-u-liudyny-290015.html

4. Результати робіт надіслати на перевірку вчителю біології - Воловик І.В.
Кiлькiсть переглядiв: 203

Коментарi

Новини

Опитування

Хто відвідував наш сайт?

Календар

Попередня Квітень 2024 Наступна
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930